18 dager
Varighet
Aug-Sep
Måned
Nord-India
Sted
6
Nivå

Dette er en motorsykkeltur for den som ønsker noe utenom det vanlige. Denne veien er rangert av flere MC-magasiner som den mest spektakulære veien i verden. 

Vi kjører gjennom frodige daler, langs brusende elver, over enorme fjellpass, bor sammen med nomader på det tibetanske platå og opplever stillheten og villheten så langt fra sivilisasjonen man kan komme. Vi kjører gjennom Spiti Valley, en dal beliggende  på grensen til Tibet så øde og vakker at den vil ta pusten fra deg. Og når vi har kommet til veis ende har vi krysset Himalayakjeden på to hjul og kjørt over verdens høyeste kjørbare pass som er 300 m høyere enn Mt. Everest Base camp (Khardung La 5602 moh).

DATOER22. august — 8. september 2018 (fulltegnet)

1. august – 18. august 2018 (ekstratur)

21. august — 7. september 2019

PRIS 46 900 kr
INKLUDERT
Fly tur/retur Oslo – Delhi, turistklasse, inkl. alle skatter og avgifter

Overnatting på gode hoteller i dobbeltrom der dette er tilgjengelig, camping i fjellet

Full pensjon, frokost, lunsj og middag hver dag

Inner-line permit til Khardung La og Nubra Valley

Inngangspenger til severdigheter og sightseeing

Motorsykkel: Royal Enfield Bullet 500, inkl. mekaniker og følgebil

All bensin

Nattog tur/retur Delhi – Kalka

«Toy train» Kalka-Shimla

Fly Leh – Delhi

Lokal transport: Taxi, motorsykkeltaxi (autorickshaw), sykkeltaxi (sykkelrickshaw)

Norske turledere

IKKE INKLUDERT
VisumTips
DrikkevarerUtgifter av personlig art
UTSTYREgen hjelm, kjøreutstyr og regntøy. Les mer i Praktisk informasjon

Les mer om turen i dag for dag programmet

Les mer om turen i dag for dag programmet

Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

1

Avreise fra Norge

2

Ankomst Delhi, sightseeing i Delhi

Den første dagen i India tar vi oss tid til å se oss om i millionbyen Delhi. Det er en spennende by av både gammelt og nytt, vakre velorganiserte områder og basarområder der det myldrer av mennesker, sykkeltaxier og kuer. Vi besøker Karol Bagh som er Delhis motorsykkelsenter. Her kan det meste som gjelder MC ordnes.
3

Delhi – Kalka - Shimla (2205 moh)

IndiaEtter en tidlig frokost setter vi kursen mot jernbanestasjonen i Delhi. Den er en opplevelse i seg selv. Noen sover og andre vasker seg på perrongen. Kuer vandrer fritt blant myldret av mennesker. Vi reiser med toget nordover til Kalka, som ligger ved foten av Himalaya. Her bytter vi til et smalsporet tog som tar oss opp til den gamle, koselige fjellandsbyen Shimla. Turen med toget finner du i Guinness rekordbok som verdens bratteste togstrekning og den regnes som en riktig klassiker. Det er deilig å forlate det indiske slettelandskapet og sakte krabbe oppover langs dalsidene i Himalaya. Shimla var det britiske imperiets sommerhovedstad i den tiden de regjerte i India. Her får vi stifte bekjentskap med våre Royal Enfielder som skal frakte oss rundt de neste dagene på ”Verdens høyeste MC-tur”.
4

Shimla - Sarahan (124 km. MC-turens start)

Vi kjører gjennom en uoppdaget og vakker del av Himachal Pradesh. Veien svinger seg gjennom eplehager og skogkledde fjellsider. Vi får vi vårt første møte med bratt, smal og svingete motorsykkelvei. Dette er en lite trafikkert vei med flott utsikt fra fjelltopp byen Sarahan!

Her besøker vi Bhimakali Temple som er bygget av tre og stein og som det er knyttet mange legender til.

5

Sarahan - Sangla (2700 moh) (140 km)

Vår tur fra Sarahan til Sangla er utfordrende nok, takket være «flåklypaveier» med noen av de villeste drop-offs på turen. Dette er inngangsporten til Kinnauri distriktet. I Sangla vil du se det imponerende Kamru Fort. Denne dalen er også kjent som Baspa Valley, en av de vakreste i regionen, rik på Kinnauri arkitektur. Vi har også mulighet til å besøke landsbyen Chitkul og Rackchham som begge byr på flott natur og arkitektur. Vi avslutter rundt bålet på kvelden.
6

Sangla – Kalpa (2960 moh)(49 km)

Vi rir våre jernhester til Recongpeo som er hovedkvarteret i Kinnauri distriktet. Det er et buddhistisk kloster i Recongpeo. Derfra har vi en fantastisk utsikt over fjellet Kinner Kailash. Vi overnatter i Kalpa på et hotell.
7

Kalpa – Tabo (3280 moh) (167 km)

IndiaVi kjører nå inn i område som krever spesialtillatelse. Dette ordner reiseleder. Dette er en nydelig rute som fører oss via Khab der Sutlej River går inn i India og blir en del av Spiti River. Vi stiger raskt og tar oss høyere og høyere over Spiti River til vi når landsbyen Nako. Nako er kjent for å være en av de mest sjarmerende landsbyene i området på grunn av den fantastiske utsikten. Nord for landsbyen er det et buddhistisk klosterkompleks som tilhører Drugpa sekten i tibetansk buddhisme.

Vi gjør en annen bratt stigning og passerer gjennom flere landsbyer før de når landsbyen Tabo. Klosteret Tabo ble grunnlagt i 996 e.Kr. og blir ofte kalt Ajanta av Himalaya på grunn av de mange grottene som du finner her. Vi utforsker Tabo klosteret og landsbyen.

8

Tabo - Kaza (3800 moh) (140 km)

Etter frokost kjører vi mot Dhankar, som er den gamle hovedstaden i Spiti. Her ser vi et fort og et tempel med en utrolig plassering høyt oppe på i den karrige steinetefjellsiden. I Lalung det er et annen svært interessant buddhistisk kloster å besøke. Etter en lunsj i Kaza, kjører vi opp til landsbyen Kibber, en av de høyeste permanent bebodde landsbyer i verden. Den ligger på en høyde på 4200 meter i en trang nabodal dal og huser også et av verdens høyest beliggende postkontor. Vi tilbringer natten i Kaza.
9

Kaza – Chandratal (4300m) (120 km)

IndiaVeien videre går gjennom flere landsbyer i Spiti dalen og den siste landsbyen i dalen er Losar. Herfra løfter veien oss opp til Kunzum pass på 4700 meter. Dette passet byr på panoramautsikt over de snødekte fjellene krydret med fargerike bønneflagg. Etter passet tar vi av veien og følger et eseltråkk innover i fjellheimen. «Veien» til Månesjøen (Shandratal) må bare oppleves. Fremme ved denne grønne oasen som er en av verdens høyest beliggende sjøer overnatter vi i telt. Stjernehimmelen i den tynne luften uten noen forstyrrende lyskilder er en opplevelse i klarvær.

10

Chandratal - Jispa (3500m) (150 km)

Veien eller rettere sagt mangel på «vei» på dagens etappe byr på flere artige utfordringer i form av passeringer av elver og rullesteiner. Vi kjører ut av den vakre Spiti dalen med taggede tinder over grønne dalsider og ned i en frodig dal der isbreene troner opp til venstre. Vi stopper i Tandi der vi bunkrer bensin. Denne bensinstasjonen er den siste på 400km før vi krysser den tibetanske høysletten. Etter en krevende kjøredag er det deilig å få seg en dusj og en god middag på hotellet i Jispa som ligger ved bredden av elven Bhaga.
11

Jispa - Sarchu (4253 moh) via Baralacha La (4918 moh) (82 km)

Etter Jispa er det hovedsakelig grusvei som de jobber med å asfaltere. Vi stopper for politisjekk i Darcha, som ligger ved bredden av Bhaga elven. Darcha er den siste bosetningen som bare består av noen fallskjermtelt. Vi krysser elven og starter klatringen oppover. Vi passerer Zing Zing Bar (4067 m) og Baralacha La (4918 m) og er nå 110 meter høyere en Mount Blanc. Her finnes det ingen vegetasjon og landskapet består av variasjoner av brunt som skifter farge i sollyset. Det er en vill natur! Vi kommer frem til teltcampen der kokken disker opp med god mat ut på ettermiddagen.
12

Sarchu - Tsokar (4420 moh) via Nukeela (4800 moh) og Lachulung La (4900 moh) (140 km)

Veien er som hentet fra en magisk scene av marmorerte fjell som stiger opp fra Yamu-elven omkranset av små tjern og vann. Videre kjører vi til Whisky Nalah (4802 m) og Pang (4522 m) og over Lachulung La (5077 m). Når vi har kommet opp hårnålssvingene og står på toppen kan vi gratulere hverandre med det første passet over 5000 meter! Herfra går veien nedover. Vi tar av fra hovedveien og overnatter i camp ved Tso Kar Lake. Området har et rikt fugleliv, der bla. sjeldne Brahmin-ender svart halsede traner bor. I disse områdene er det også ulv og snøleopard.

Tsokar-sjøen er omkranset av hvite fjelltopper som speiler seg i sjøene som skifter farge i løpet av dagen og er et vakkert syn.

13

Tsokar - Leh (3505 moh) via Tanglang La (5328 m) (200 km)

Idag kjører vi tilbake til «hovedveien» og kjører på flotte asfaltveier over verdens nest høyeste pass, Tanglang La, på 5328 m. Det er en fantastisk utsikt fra toppen! Ferden går videre nedover på den andre siden på svingete veier. Etter en kaffepause i en landsby, kjører vi gjennom vakre daler og langs brusende elver til regionshovedstaden Leh. Et godt hotell og en varm dusj venter!
14

Fridag i Leh med besøk i klostre


Menneskene i Leh er vennlige, og ansiktsdragene er mer kinesisk enn typisk indiske. De mange restaurantene er små og koselige, og serverer nydelige, tibetanske retter. Vi benytter dagen i Leh til å besøke kloster og se oss om i denne spennende byen. Her er det gode muligheter til å kjøpe lokalproduserte produkter som tepper, skinnklær og smykker på det tibetanske markedet.
15

Leh – Wari La (5312 m) - Nubra Valley (160 km

Verdens høyeste MC-turDet å sette seg på en Enfield i Leh med kurs for verdens høyeste, motoriserte pass gjør at det kiler litt i magen. Høyden på dette passet er nesten 5606 moh, altså høyere enn Mount Everest Base Camp. Man undrer på hvordan det ser ut der oppe, om det er vanskelig å puste og om motorsykkelen vil få motorproblemer på vei opp.

Etter en drøy time kommer vi til en kontrollpost der vi må ha en tillatelse for å komme videre. Etter denne stoppen begynner vi og merke høyden. Den smale grusveien fører oss høyere og høyere, og iblant møter vi en lastebil som kommer sakte nedover. Etter hvert strekker også isbreene seg helt ned til veien, og vi må kjøre gjennom flere småbekker før vi når toppen.

På toppen, 5606 moh, har vi en fantastisk utsikt i alle retninger. Ser vi nordover ser vi inn i Kina. Fjelltoppene rundt omkring er på mellom 7-8000 m. Noen soldater er utplassert her og vokter passet, alle vel akklimatisert med høyden. For oss, som kommer fra Leh på MC, kan vi her oppe føle oss litt skjelvne i knærne. Men utsikten, det skarpe lyset og følelsen av å stå på verdens tak tar bokstavlig talt pusten fra en! Vi kjører over passet og ned til Nubra Valley der vi overnatter.

16

Nubra Valley – Leh (Siste kjøredag på MC) 95 km

Verdens høyeste MC-turFormiddagen benytter vi til å ri på sjeldne baktriske kameler i sanddynene og nyte skjønnheten i dalen før vi kjører tilbake over Khardung La til Leh.
17

Leh - Delhi (flight). Sightseeing og avslutningsmiddag.

Vi flyr fra Leh til Delhi, og i godvær kan vi se K2 ut mot vest. Turen avsluttes med sightseeing, handling og festmiddag i Delhi før vi flyr hjem til Norge med et fjell av opplevelser
18

Ankomst Norge


Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

Les mer om turen i dag for dag programmet

Les mer om turen i dag for dag programmet

Bestill ditt eventyr nå

Vi vil gjerne snakke motorsykkelreiser med deg Kontakt oss

Motorsykkeltur i Himalaya

Tur rating

5.00 basert på 7 vurderinger
John Finsberg
desember 15, 2015

En godt organisert reise, hvor vi som deltakere følte den tryggheten som turlederne formidlet.
God kunnskap fra turlederne om turen, landet og kulturen.
Fantastisk naturopplevelse.
// John Finsberg, Oslo

Per Arntzen
juli 13, 2016

En voldsom opplevelse av storslagen natur i stor høyde.
Alt føltes overraskende trygt enten det var kaoset i Dehli eller «Flåklypaveier».
Vi gledet oss til hver kjøredag. Synes også at det var helt greit med to uker i «vegetarland».

Erik Bjørhovde
september 6, 2016

Godt tilrettelagt opplevelsestur!
Reiste til India for første gang, med mål om å se litt av landet/kulturen, mektige fjell og kjøre MC. Alle mål innfridd !
Artig å se både rester av britisk kultur, forskjellige religioner og nærhet til Kina-Tibet/Pakistan.

Sigmund Aunan
november 11, 2016

Et minne for livet!
Følelse av mestring både kjøre teknisk, fysisk og psykisk.
En utrolig naturopplevelse!
Flott gjeng.
/Sigmund Aunan, Oslo

Kai Strekerud
januar 2, 2017

Et vell av opplevelser for alle sanser!! Et godt kameratskap og samhold i gruppen. Dyktige reiseledere og mekanikere som taklet utfordringer på en glimrende måte, og gjorde sitt beste for at turen skulle bli en fantastisk opplevelse for alle!

Monica Votvik
januar 4, 2017

Jeg kunne bare fortsatt å fortelle om fantastiske veier, fjell, folk, innsjøer og nye spennende opplevelser hver dag. Over hvert pass, bak hver sving, over de tibetanske høyslettene, gjennom landsbyene, har det ventet nye overraskelser. Det har vært spennende, utfordrende, morsomt, imponerende og interessant.

oktober 14, 2017

Til tross for min totale mangel på motorsykkel erfaring har jeg fullført Sri Lanka og Verden’s høyeste MC i 2017. Kan ikke få nok av de spektaktulære naturopplevelsene og de andre pluss opplevelsene som gruppene bidro med. Det eneste Indian Adventure ikke har kontroll på er været!

Skriv en vurdering av denne turen

Rating