Offroad Tanzania. De siste dager og oppsummering

Blogg av Ole Jonny

15.okt.
Denne formiddagen kunne vi velge avslapping, eller tur til Lake Natron for å se de enorme flamingoflokkene på nært hold.

Vår egen eminente turlederassistent Anders og jeg valgte derimot litt heftig race for å bidra til droneinnspilling av video for fotograf Semmy sitt arbeid.

Opp i fjella bar det med en lokalkjent masai. Nydelig utsikt ned til Lake Natron og Kenya på andre siden av sjøen. Det ble slående vakkert med karakteristisk vulkanlandskap som kullisser.

Under rigging for filming dukket det opp en hyggelig masai som eide et svært landområde. Han var 40 år og hadde 4 koner, ”kun” 9 barn, 200 kyr og 900 geiter. Dermed ble det et morsomt kulturelt innslag på denne formiddagen også.
Neste innspilling skulle foregå nede ved sjøen. Det ble heftig kjøring med lokalkjente masaier bakpå gjennom små landsbyer og småskog med sandlommer. Gjennom steppesletter med grastuer høye som basketballer. Passasjeren var dermed ganske høyt i lufta innimellom. Ut til Lake Natron med kjøring i vann, sand, superglatt gjørme og skorpelag etter tørrlagt elveleie. Masse heftig kjøring med breie langsladder og fellesrace under dronefilming. Hele tiden med utsikt til flotte fjellformasjoner i vulkanlandskapet.

På returen fikk vi heftig kjøring med høyhastighet i løssand. Dønn slitne til sein lunsj og rett ut på fellestur for bading. Turen gikk over et nydelig vulkanlandskap ned til Lake Natron med et hyggelig besøk i en trivelig masailandsby.
Tilbake i Lodgen ble det en svært hyggelig avslutningsfest sammen med guidene. Selvfølgelig med dans og grilling på masaivis.

Dag 16. okt.
Startet med løs sand og mye støv og flere mil på vaskebrett. Jeg lurte etterhvert på når vi kunne få litt asfalt under hjula igjen, men visste at Turguide Alpha hadde en overaskelse til oss og jeg var tålmodig. Egentlig var jeg innstilt på at selve turen var ferdig og at vi hadde kun transportetappe igjen tilbake til Arusha. Noen aper, strutser og giraffer ga gode minner om den fantastisk reisen vi har gjennomført.

Lunsj ble tatt på et flott utsiktspunkt. Over fjellet åpenbarte overraskelsen seg med flotte grønne og frodige områder. Veldrevne gårder og et mer moderne samfunn.
Siste etappe ble kjørt med blanda følelser. Tanken på å ta avskjed med disse fantastiske turguidene som vi hadde blitt så gode kamerater med var vemodig. Det ble klemmer og ønske om gjensyn. Vi samlet div. verktøy og utstyr samt en slant med penger og energibarer som vi kunne overlevere til våre venner.

Sammendrag og oppsummering.
For et eventyr!
Dette er en unik kombinasjon av naturopplevelse i særklasse og heftig mc-kjøring.
Variasjoner fra grønne og frodige områder med smilende og vinkende mennesker til tørkerammede beiteområder der ansiktsuttrykket til innbyggerne viste at det var kritiske levevilkår.
En må være forberedt på at ikke alt er forutsigbart og i A4 format, men være løsningsorientert.
Man bør være godt gusvant og i god form til denne turen, da det er flust av utfordringer.
F.eks. under regn endres enkelte strekninger seg fra støvete underlag til leire med friksjon på nivå med langsiden i Vikingeskipet. Man trenger likevel ikke være på nivå med Pål Anders Ullevålseter da det ikke er et rally.
Guidene er proffesjonelle og svært dyktige mc førere som raskt leser den enkeltes ferdighetsnivå. De har enorm lokalkunnskap over svært store områder og sørger for tryggest mulige rammer.

Oppsummering fra Anders.

Syklene er nå parkert og vi har slappet av en dag i Arusha. Alt har gått bra og ingen har skadet seg. Alle deltagerne er erfarne motorsyklister som har opplevd mye tidligere, så når vi er enige om at dette er den beste mc-turen vi har vært med på så sier det sitt. Vi har opplevd flott og variert natur med et rikt dyreliv. Og ikke minst trivelige folk langs veien og der vi har overnattet. Maten har også vært meget god. Det er investert i nye Honda 250 CRF som fungerte helt perfekt på disse «veiene». Det var ikke nok nye sykler til alle (denne gangen…) så vi hadde et par eldre Honda 250 XLR uten el-start som også gjorde jobben sin på en utmerket måte. Vi bruker lokale guider fra Tanzania som kjenner alle småveiene og som har alternative ruter slik at de kan justere offroadkjøringa etter deltagernes ferdigheter. Noen ganger blir vi delt i to grupper for å tilpasse enda bedre.

Takk for oss denne gangen!

Om forfatteren

Anders Dhile
Anders Dhile
Anders er ihuga BMW-fantast og har bred erfaring som motorsyklist i inn- og utland. Bla. er han turleder på Touratechs Adventure Days i Sävsen. Anders har, i tillegg til lang erfaring fra MC-kjøring i Afrika, også kjørt i India og på Sri Lanka.

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.